[dm-modal]

دامین یا Domain چیست؟

وردپرس چیست

فهرست مقاله

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

دامنه چیست؟

دامنه رشته ای از متن است که بجای یک آدرس IP که از اعداد تشکیل شده است درج می شود. برای نمایش و دسترسی به وب سایت از مرورگر (browser ) کاربران استفاده می شود.
به زبان ساده دامنه متنی است که کاربر در پنجره مرورگر خود تایپ می کند تا به یک وب سایت خاص برسد. به عنوان مثال، نام دامنه کولاک وب “kulakweb .com” است.

آدرس واقعی یک وب سایت یک آدرس IP پیچیده مثل 192.2.120.2 هست که به لطف DNS اسم دامنه دلخواه خودشون که راحت در ذهن باقی میماند را وارد کنند و وارد وب سایت دلخواهشان شوند.

چه کسی نام دامنه را مدیریت می کند؟

نام دامنه ها توسط شرکت های ریجستری دامنه ثبت می شوند. ریجسترها نمایندگی ثبت دامنه را به شرکت های کوچکتر بنام “ثبت کننده” میدهند تا هرکسی بخواهد از طریق ثبت کننده ها نام دانه دلخواه خود را ثبت نماید. در حال حاضر بیش از 300 میلیون دامنه ثبت شده است.

تفاوت بین دامنه و URL چیست؟

URL مخفف کلمه های Uniform Resource Locator است که به آن آدرس وب هم گفته میشود که شامل نام دامنه وب سایت و اطلاعات دیگری از جمله پروتکل و مسیر آن است.

به عنوان مثال در https://kulakweb.com/contact میبینیم که kulakweb.com نام دامنه است و در حالی که https پروتکل و /contact/ مسیر خاص یک صفحه از این وب سایت است.

نام دامنه شامل چه قسمت هایی است؟

دامنه ها معمولاً به دو یا سه قسمت تقسیم می شوند که هر کدام با یک نقطه از هم جدا می شوند. وقتی از راست به چپ خوانده می‌شود، شناسه ها در دامنه ازعمومی‌ترین به خاص‌ترین تغییر می‌کنند.

بخش سمت راست آخرین نقطه در نام دامنه، دامنه سطح بالا (TLD) است. اینها عبارتند از TLDهای “عمومی” مانند “.com”، “.net” و “.org” و همچنین TLDهای خاص کشور مانند “.uk” که برای انگلستان، “.ir” برای ایران، “…

در سمت چپ TLD دامنه سطح دوم (2LD) قرار دارد و اگر چیزی در سمت چپ 2LD باشد، دامنه سطح سوم (3LD) نامیده می شود. برای مثال:

نام دامنه کولاک وب kulakweb.com است که:

  • که COM. میشود LTD عمومی (عمومی ترین)
  • و Kulakweb میشود 2LTD خصوصی (خاص ترین)

چگونه یک دامنه را امن نگه داریم؟

هنگامی که یک نام دامنه توسط یک ثبت کننده ثبت شد، آن ثبت کننده مسئول است تا زمانی که دامنه آنها در شرف انقضا است به ثبت کننده اطلاع دهد و به آنها فرصتی برای تمدید بدهد و اطمینان حاصل کند که نام دامنه خود را از دست نمی دهد. در برخی موارد، ثبت کننده‌ها نام دامنه منقضی شده کاربران خود را با خرید آن دامنه‌ها به محض انقضا و سپس فروش مجدد آن‌ها به ثبت کننده اصلی با قیمت گزاف، به دام می‌اندازند. انتخاب یک ثبت کننده صادق و قابل اعتماد برای جلوگیری از این نوع اعمال دزدی مهم است.

توضیحات تکمیلی

نام دامنه ای که برای شما ثبت میشود از 1 سال تا 10 سال قابل تمدید میباشد. این دامنه بطور یونیک و اختصاصی برای مالک آن تا زمانی که آن را تمدید نماید محفوظ میباشد.

برای تمدید آن باید دقت داشته باشید که حداقل از 1 ماه قبل از اتمام تاریخ سررسید بایستی دامنه را برای سالهای بعدی تمدید نمایید و چون هزینه دامنه بصورت بین المللی محاسبه میشود با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت ثبت و تمدید دامنه در ایران نیز بالاتر خواهد رفت.

برای ثبت دامنه های عمومی بین المللی و دامنه های خصوصی ایران میتوانید با کارشناسان کولاک وب در ارتباط باشد و با ما تماس بگیرید.

همانطور که گفتیم دامنه ها یونیک بوده و بعد از ثبت دامنه ای بنام شما ، هیچ کسی در دنیا نمی تواند آن دامنه را برای خود ثبت نماید. برای مثال دامنه google.com در دنیا ثبت شده است و هیچ کسی نمیتواند آن را ثبت نماید، مگر اینکه به ابتدا یا انتهای آن حرف یا عددی اضافه نماید. قبل از ثبت دامنه به نبودن دامنه مورد نظرتان در دنیای وب توجه نمایید.

برای چک کردن نام دامنه عمومی خود می توانید به آدرس یکی از بزرگترین ثبت کننده های جهان یعنی GoDaddy و برای تست دامنه ملی ایران به سایت ایرنیک مراجعه نمایید.

شهرام بابائی

طراح وب سایت | هدف ما موفقیت شماست ، چون موفقیت شما موفقیت ماست.